Search
Close this search box.

Gemeente Lopik - verkeersbesluit - aanwijzen parkeerplaatsen voor opladen elektrische voertuigen - verzamelbesluit 13 locaties, Lopik

Redactie Lopiknieuwsvandaag.nl

Bij ons lees je alle bekendmakingen en welke vergunningen worden en zijn verstrekt in Lopik.

Aanvraag Verkeer | Organisatie en beleid

De ingediende aanvraag voor Theo KleverstraatFluitekruidFlorijnKerklaanAdriaan Veerhofde AkkerKapelsepadSluiswegNoordzijdseweg 3405XE 173405DA 233405BM 143411EM 13413NE 223411ZH 453412KM 203412LA 143415RE 221 BenschopBenschopBenschopLopikJaarsveldLopikLopikerkapelLopikerkapelPolsbroek luidt als volgt:

Gemeente Lopik - verkeersbesluit - aanwijzen parkeerplaatsen voor opladen elektrische voertuigen - verzamelbesluit 13 locaties, Lopik

Het college van burgemeester en wethouders van Lopik, hiertoe bevoegd op basis van artikel 18 van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994), gelet op de doelstellingen en de bepalingen van de WVW 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en van het vastgestelde Beleid laadpalen elektrische auto’s gemeente Lopik mei 2019,Overwegende•dat steeds meer inwoners en bezoekers van de gemeente Lopik beschikken over een elektrisch voertuig;•het elektrisch rijden de komende jaren, naar verwachting, verder zal toenemen;•onder elektrisch vervoer en elektrische voertuigen in het geval van dit besluit wordt verstaan een volledig elektrische of een plug-in hybride voertuig (vierwielig);•elektrische voertuigen regelmatig moeten worden opgeladen;•dat de gemeente Lopik het gebruik van elektrische auto’s wil stimuleren en zich ervan bewust is dat daarvoor een netwerk van oplaadlocaties noodzakelijk is;•dat er via de partij MRA Elektrisch in de gemeente Lopik door één of meerdere elektrische rijders een ontvankelijke aanvraag is ingediend voor een openbare elektrische laadpaal;•dat de aanvrager(s) niet over de mogelijkheid beschikt/beschikken om op eigen terrein een laadvoorziening voor elektrisch aangedreven motorvoertuigen te realiseren;•dat het daarom wenselijk is, zo niet noodzakelijk, dat erop openbare locaties voldoende mogelijkheden zijn om deze elektrische auto’s op te laden c.q. dat er voldoende oplaadpunten beschikbaar zijn;•dat momenteel nog een beperkt aantal openbare laadpalen in de gemeente beschikbaar zijn;•dat onvoldoende beschikbaarheid van openbare laadmogelijkheden een belemmering vormt voor de snelle opmars van het elektrisch vervoer in Nederland;•dat de gemeente het “Beleid laadpalen elektrische auto’s”, mei 2019, heeft vastgesteld;•dat gezien het beperkt aantal aanvragen de afgelopen jaren het niet rendabel is om op dit moment een groot aantal openbare laadpalen te plaatsen;•dat onderdeel van het beleid is om een kaart openbare laadinfrastructuur op te stellen aan de hand van de ideale locatie(s) binnen een kern;•dat bij het opstellen van de kaart zoveel mogelijk is geprobeerd mensen binnen een straal van 200 meter te kunnen faciliteren met een laadpaal;•dat deze kaart ervoor moet zorgen dat een zo optimaal mogelijk netwerk wordt opgebouwd over de kernen van de gemeente Lopik;•dat er aan de hand van deze kaart een dertiental exacte locaties zijn bepaald voor de openbare laadpaal;•dat deze locaties zijn bepaald aan de hand van openbaarheid, zichtbaarheid, toekomstgerichtheid, parkeerdruk en uitbreidingsmogelijkheden;•dat de gemeente de bevoegdheid heeft om parkeerplaatsen te reserveren voor uitsluitend het opladen van elektrische voertuigen door middel van een verkeersbesluit;•dat de laadpaal gelijktijdig twee elektrische voertuigen kan opladen;•dat er daarvoor bij iedere laadpaal twee plaatsen kunnen worden gereserveerd als parkeerplaats bedoeld voor het uitsluitend opladen van elektrische voertuigen;•dat door het tegelijk nemen van een verkeersbesluit voor alle exacte locaties de doorlooptijd van het aanvraag- en realisatieproces van laadinfrastructuur korter wordt;•dat de uitvoering van het verkeersbesluit geschiedt door het plaatsen van het bord E4 van Bijlage I van het RVV 1990 en onderborden met de tekst “alleen voor opladen elektrische voertuigen”;•dat het verzamelverkeersbesluit niet automatisch inhoudt dat alle daarin opgenomen parkeerplaatsen ook daadwerkelijk direct van een openbare laadpaal worden voorzien, aangezien de uitvoering afhankelijk is van de aanvragen van derden;•dat bij het daadwerkelijk starten van een laaddienst op één van de locaties, in eerste instantie slechts één parkeerplaats wordt ingericht als laadplaats uitsluitend bedoeld voor het opladen van elektrische voertuigen;•dat de tweede parkeerplaats in eerste instantie door elk voertuig gebruikt mag worden;•dat bij toenemend gebruik van de laadpaal op verzoek van de MRA-E ook de tweede parkeerplaats wordt ingericht als laadplaats uitsluitend bedoeld voor het opladen van elektrische voertuigen;•dat met de maatregelen het belang van het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu bedoeld in de Wet milieubeheer (artikel 2.2 a WVW 1994) is gediend;•dat door de korpschef van politie gemandateerde vertegenwoordiger van eenheid Midden Nederland, team Verkeer, cluster West-Utrecht, positief adviseert op de in te richten parkeerplaatsen ten behoeve van het opladen van elektrische voertuigen op weggedeelten die in het beheer en onderhoud zijn bij de gemeente Lopik.Besluiten: 1.tot het aanwijzen van twee parkeerplaatsen uitsluitend bedoeld voor het opladen van elektrische voertuigen op de locaties zoals opgenomen in de bijlage 1 “lijst met laadlocaties” bij dit besluit, maar wel onder de opschortende voorwaarden dat:a.het verkeersbesluit voor een locatie pas in werking treed als de MRA-E een verzoek bij de gemeente indient om op die locatie een laaddienst te starten;b.het verkeersbesluit in eerste instantie geldt voor één van de twee aangewezen parkeerplaatsen op de betreffende laadlocatie en die parkeerplaats conform het besluit wordt ingericht;c.bij voldoende gebruik van de laadvoorziening en op verzoek van de MRA-E het besluit ook voor de tweede parkeerplaats gaat gelden nadat deze conform het besluit is ingericht;2.dit besluit kenbaar te maken aan de weggebruikers door middel van het plaatsen van bord E4 uit bijlage I van het RVV 1990 met onderbord met daarop de tekst ‘alleen voor opladen elektrische voertuigen’ alsmede met onderbord OB504 – pijlen schuin (links/rechts wijzend).Dit besluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant via www.officielebekendmakingen.nl/staatscourantTevens wordt het besluit gepubliceerd in huis-aan-huisblad Het Kontakt.

De gehele aanvraag is ook via deze link te vinden op de website van de overheid.

Hebben de buren een akkoord gekregen vanuit de gemeente op hun bouwplannen maar ben je het hier niet mee eens? Dan kan je binnen 6 weken na de goedkeuring bezwaar aantekenen. De gemeente moet het verzoek dan nogmaals bekijken. Wordt dan alsnog de vergunning verstrekt dan kan je nog een beroep aantekenen bij de rechtbank. Het beste is natuurlijk om in contact te zijn met je buren en het bespreekbaar te maken.

Share this article

  1. Bekendmakingen lopik
  2. Verkeer | Organisatie en beleid